Selasa, 24 Mac 2020

(3 ALIF) Tajuk: Khazanah Bumi

Kemahiran: Membaca


Arahan:
Baca bahan-bahan yang diberikan dengan teliti. Kemudian, jawab soalan-soalan yang berikut.



Bahan 1

************************************************************************
Hutan merupakan khazanah alam yang sangat tinggi nilainya. Negara kita memiliki hutan yang adak luas yang tertua di dunia. Kaindahan hutan mampu menarik pelancong yang ingin menikmati suasana alam semula jadi yang bersih dan nyaman datang ke negara kita. Hal ini demikian kerana, hutan kini dijadikan sebagai pusat rekreasi dan riada yang menarik, seterusnya dapat menjana ekonomi negara.
       Hutan juga kaya dengan pelbagai flora yang menjadi warisan kepada generasi kini dan generasi akan datang. Jika hutan tidak dipelihara, pasti flora akan pupus dan negara akan rugi kerana tidak dapat menyediakan pelbagai spesies flora untuk tatapan generasi akan datang. Selain itu, pokok-pokok yang terdapat di dalam hutan kita merupakan sumber perubatan tradisional. Ada beberapa jenis tumbuhan yang dipercayai dapat menrawat penyakit yang tidak dapat disembuhkan dengan cara perubatan moden. Oleh sebab itu semua pihak harus mempunyai rasa tanggungjawab untuk memastikan warisan hutan semula jadi terpelihara dan dikekalkan.

************************************************************************
Bahan 2


1. Berdasarkan Bahan 1, nyatakan sebab-sebab sambutan Hari Hutan Antarabangsa dilancarkan. 
(2 markah)

2. Berdasarkan Bahan 2, apakah sebab-sebab hutan harus dikekalkan? (4 markah)

3. Semua pihak haruslah bertanggungjawab untuk memelihara hutan demi kebaikan bersama. Pada pendapat anda, apakah usaha-usaha yang dapat dilaksanakan untuk mengekalkan hutan di negara kita? (4 markah)

4. Cari makna perkataan berikut menggunakan Kamus Dewan Digital. 


i) nyaman
ii) pupus
iii) rugi 
iv) flora
v) fauna