Senarai Tugasan PdPR 4.0 Tahun 2021

Rabu, 16 Disember 2020

Tingkatan 3: Pemahaman Petikan - Penerokaan Hutan

 Kemahiran: Membaca

ArahanBaca bahan-bahan di bawah ini dengan teliti.  Anda tidak perlu menyalin Petikan 1 dan Petikan 2. Hanya perlu salin soalan dan jawab soalan-soalan tersebut menggunakan ayat sendiri.


*********************************************************************

Petikan 1

Selepas berunding beberapa minit, keluarga Talia dibawa oleh Sidek membuat aduan di sebuah balai polis. Kemudian, mereka menumpangi kereta api yang dipandu Sidek.

    Kawasan lombong lengang sewaktu mereka tiba di sana. Hanya ada beberapa orang lelaki yang masih meneruskan kerja di sekitar lombong dan stesen kereta api.

    Sempadan rimba di antara lombong dengan Bukit Ungu sudah musnah, digantikan dengan jalan ternganga. Jentera-jentera berat yang menumbangkan pokok-pokok ceruyu tampak kecil di hujung jalan. Di situ, tompok-tompok pondok berlatarkan huma yang menghijau tampak bagai butir gula dihurungi semut.


*********************************************************************

Petikan 2

    Bagaikan menunggu masa untuk musibah melanda apabila penerokaan hutan tidak mengikut spesifikasi ditetapkan di Hutan Simpan Teranum, berhampiran Tras. Penerokaan haram ini dibimbangi akan menyebabkan hakisan tanah dan banjir lumpur seterusnya membahayakan penduduk yang berhampiran. Malah, kawasan penerokaan yang dipercayai berlaku sejak 10 bulan yang lalu begitu luas kerana membabitkan 146 hektar dan lebih buruk lagi turut menjejaskan Sungai Delam yang dikategorikan sebagai kelas pertama dari segi kebersihan air sungainya.

    Jika Sungai Delam tercemar, pasti menjejaskan ribuan penduduk berhampiran yang bergantung kepada sumber itu untuk mendapat air bersih selain pengusaha ikan air tawar dan pemilik pusat peranginan turut mengalami kerugian. Selain itu, kejadian banjir lumpur atau tanah runtuh kemungkinan boleh berlaku terutama pada musim tengkujuh sekali gus membahayakan penduduk kampung orang asli yang terletak kira-kira 800 meter dari lokasi penerokaan hutan itu.


1. Berdasarkan Petikan 1 dan Petikan 2, apakah isu utama yang diperkatakan? (2 markah)

2. Berdasarkan petikan-petikan tersebut, apakah kesannya sekiranya hutan tidak dipelihara? (4 markah)

3. Penerokaan hutan secara berleluasa dan tidak terancang akan mendatangkan banyak keburukan kepada manusia dan alam sekitar.

Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah yang wajar dilakukan bagi melestarikan hutan? (4 markah)


PERINGATAN!
--Sila jawab soalan dalam buku Membaca atau jika tiada sila jawab dalam testpad πŸ“–πŸ“‘
--Setelah siap menjawab, ambil gambar jawapan dan PM cikgu di Whatsapp.
--Senarai tugasan minggu-minggu lepas:
    3 Alif >> KLIK DI SINI 
    3 Arif  >> KLIK DI SINI
--Selamat belajar secara norma baharu! Jaga diri, basuh tangan secara kerap dan tidak perlu keluar rumah jika tiada urusan yang penting #DudukDiRumah 🏑

Isnin, 14 Disember 2020

MINGGU 7: Tingkatan 2 - Latihan Peperiksaan Akhir Tahun

Latihan Peperiksaan Akhir Tahun - 

Kertas 1 Bahagian A 


Assalammualaikum dan salam sejahtera semua! Tekan pautan di bawah untuk menjawab kuiz kesalahan tatabahasa ya.


Kuiz Kesalahan Tatabahasan >> KLIK DI SINI

*ANDA HANYA PERLU SUBMIT KUIZ TERSEBUT, TIDAK PERLU SCREENSHOT MARKAH*

Sentiasa jaga diri, patuhi SOP dan jangan keluar sekiranya tiada perkara penting yang perlu dilakukan, selamat belajar secara norma baharu! #KitaJagaKita

Rabu, 9 Disember 2020

MINGGU 6: Tingkatan 3 - Sayangi Kehidupan Flora dan Fauna

 

Kemahiran: Mendengar dan Bertutur

Tonton video di bawah.

πŸŽ₯Video 1

Berdasarkan  video yang telah anda tonton, jawab soalan-soalan yang berikut dengan tepat.

i) Nyatakan kesan-kesan pembalakan secara haram kepada flora dan fauna. (2 markah)
ii) Jelaskan faktor-faktor kepupusan flora dan fauna. (4 markah)
ii) Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah yang boleh dilakukan oleh pelbagai pihak bagi memelihara dan memulihara flora dan fauna? Berikan huraian anda. (4 markah)


PERINGATAN!
--Sila jawab soalan dalam buku Mendengar dan Bertutur atau jika tiada sila jawab dalam testpad πŸ“–πŸ“‘
--Setelah siap menjawab, ambil gambar jawapan dan PM cikgu di Whatsapp πŸ“±

--Senarai tugasan minggu-minggu lepas:
    3 Alif  >> KLIK DI SINI 
    3 Arif  >> KLIK DI SINI

--Selamat belajar secara norma baharu! Jaga diri, basuh tangan secara kerap dan tidak perlu keluar rumah jika tiada urusan yang penting #DudukDiRumah 🏑

Isnin, 7 Disember 2020

MINGGU 6: Tingkatan 2 - Gaya Hidup Sihat

Kemahiran: Membaca

Arahan: Baca bahan-bahan di bawah ini dengan teliti.  Anda tidak perlu menyalin Bahan 1 dan Bahan 2. Hanya perlu salin soalan dan jawab soalan-soalan tersebut menggunakan ayat sendiri.


Bahan 1

Hadirin yang saya hormati,

    Amalan gaya hidup sihat memang banyak kepentingannya kepada manusia. Hal ini demikian kerana, seseorang yang mengamalkan gaya hidup sihat akan sentiasa sihat dan cergas. Oleh itu, setiap orang hendaklah melakukan aktiviti bersenam sekurang-kurangnya tiga kali seminggu. Amalan ini akan melancarkan perjalanan darah dan badan akan mengeluarkan peluh.

    Selain itu, amalan mengambil makanan yang seimbang mengikut hierarki piramid makanan amat perlu diamalkan juga. Hal ini demikian kerana, tubuh orang yang mengamalkan pemakanan seimbang ini akan mendapat khasiat dan vitamin yang diperlukan. Sebagai contohnya, seseorang itu seharusnya mengambil makanan yang berserat dengan banyak seperti sayur-sayuran dan buah- buahan serta mengurangkan makanan yang berlemak atau mengandungi kolesterol yang tinggi. Amalan ini boleh mencegah diri daripada menghidap penyakit berbahaya seperti penyakit jantung koronari, darah tinggi, dan diabetes.

    Dalam pada itu, setiap orang perlu melakukan pemeriksaan kesihatan secara berkala. Melalui pemeriksaan ini, penyakit berbahaya seperti penyakit jantung, diabetes, dan darah tinggi dapat dikesan lebih awal melalui peralatan moden dalam bidang perubatan. Dengan itu, langkah pemulihan akan dapat dilakukan dengan segera.


Bahan 2

Piramid Makanan



1. Berdasarkan Bahan 1, nyatakan amalan yang perlu kita lakukan supaya kita sentiasa sihat dan cergas. 

Antara amalan yang perlu kita lakukan supaya kita sentiasa sihat dan cergas ialah _________________________________________. Selain itu, kita juga perlu ________________________________________________________.


2. Berdasarkan Bahan 1 dan Bahan 2, mengapakah kita disyorkan supaya mengambil makanan daripada setiap kumpulan makanan dalam carta piramid makanan?

Kita disyorkan supaya mengambil makanan daripada setiap kumpulan makanan dalam carta piramid makanan kerana ____________________________. Selain itu, ___________________________________________________.


3. Setiap ahli keluarga memainkan peranan untuk melahirkan gaya hidup sihat. Pada pendapat anda, apakah peranan ibu bapa dalam usaha memupuk amalan gaya hidup sihat?

Pada pendapat saya, ibu bapa dapat ____________________________ supaya ahli keluarga dapat mengamalkan gaya hidup sihat. Selain itu, ibu bapa juga perlulah ______________________________________ agar ahli keluarga kekal aktif. . Bukan itu sahaja, ibu bapa juga boleh ____________________________________________________ supaya ahli keluarga mempunyai tahap kesihatan yang baik.


PERINGATAN!
--Sila jawab soalan dalam buku Membaca atau jika tiada sila jawab dalam testpad πŸ“–πŸ“‘
--Setelah siap menjawab, ambil gambar jawapan dan PM cikgu di Whatsapp.
--Senarai tugasan minggu-minggu lepas:
    2 Amal >> KLIK DI SINI 
    2 Arif  >> KLIK DI SINI
--Selamat belajar secara norma baharu! Jaga diri, basuh tangan secara kerap dan tidak perlu keluar rumah jika tiada urusan yang penting #DudukDiRumah 🏑

Rabu, 2 Disember 2020

MINGGU 5: Tingkatan 3 - Kuiz Kesalahan Tatabahasa

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua! Tekan pautan di bawah untuk menjawab kuiz kesalahan tatabahasa ya.


Kuiz Kesalahan Tatabahasan >> KLIK DI SINI

*ANDA HANYA PERLU SUBMIT KUIZ TERSEBUT, TIDAK PERLU SCREENSHOT MARKAH*

Sentiasa jaga diri, patuhi SOP dan jangan keluar sekiranya tiada perkara penting yang perlu dilakukan, selamat belajar secara norma baharu! #KitaJagaKita

Isnin, 30 November 2020

MINGGU 5: Tingkatan 2 - Karangan Pendek

 

Kemahiran: Menulis

1   Berdasarkan maklumat yang disediakan, tulis sebuah karangan pendek yang panjangnya antara 50 hingga 80 patah perkataan.

Hari Sukan Sekolah 

hari ini Hari Sukan Sekolah -- menyertai acara lumba lari 100 meter -- semua peserta bersedia di garisan permulaan -- berasa gemuruh -- tembakan dilepaskan di udara -- terdengar sorakan para penyokong -- berada di tempat kedua namun berjaya memecut -- memotong pelari di hadapan -- berjaya mendapat tempat pertama -- berpuas hati kerana berjaya mendapat pingat emas - gembira

********************************************************

2   Berdasarkan maklumat yang disediakan, tulis sebuah karangan pendek yang panjangnya antara 50 hingga 80 patah perkataan.

Kebaikan Internet kepada Murid-murid

1. Mendapatkan pelbagai maklumat dengan mudah dan cepat
2. Dapat menarik minat murid-murid untuk mengikuti program pembelajaran
3. Bahan pengajaran yang lebih menarik
4. Dapat melakukan projek berkumpulan dengan lebih mudah

********************************************************

PERINGATAN!
--Sila jawab soalan dalam buku Menulis atau jika tiada sila jawab dalam testpad πŸ“–πŸ“‘
--Jawapan hendaklah ditulis dalam bentuk perenggan πŸ–‹
--Setelah siap menjawab, ambil gambar jawapan dan PM cikgu di Whatsapp.
--Selamat belajar secara norma baharu! Jaga diri, basuh tangan secara kerap dan tidak perlu keluar rumah jika tiada urusan yang penting #DudukDiRumah 🏑

Rabu, 25 November 2020

MINGGU 4: Tingkatan 3 - Karangan Pendek

 

Kemahiran: Menulis

1   Berdasarkan maklumat yang disediakan, tulis sebuah karangan pendek yang panjangnya antara 50 hingga 80 patah perkataan.

Gotong-royong bersama-sama Keluarga

membersihkan kawasan rumah-- menyediakan barang keperluan-- longkang dan halaman rumah-- ruang tamu dan ruang dapur-- menyapu dan mengemop lantai bilik-bilik-- letih tetapi gembira-- kawasan rumah bersih dan ceria


2   Berdasarkan maklumat yang disediakan, tulis sebuah karangan pendek yang panjangnya antara 50 hingga 80 patah perkataan.

Ciri-ciri Pengawas Sekolah yang Berkualiti

1. Komitmen tinggi
2. Jujur, amanah dan ikhlas
3. Menjadi contoh yang baik 
4. Dedikasi dan berhemah
5. Sentiasa membantu guru

PERINGATAN!
--Sila jawab soalan dalam buku Menulis atau jika tiada sila jawab dalam testpad πŸ“–πŸ“‘
--Jawapan hendaklah ditulis dalam bentuk perenggan πŸ–‹
--Setelah siap menjawab, ambil gambar jawapan dan PM cikgu di Whatsapp.
--Selamat belajar secara norma baharu! Jaga diri, basuh tangan secara kerap dan tidak perlu keluar rumah jika tiada urusan yang penting #DudukDiRumah 🏑

Isnin, 23 November 2020

MINGGU 4: Tingkatan 2 - Kuiz Ejaan

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua!

Hari ini kita akan main kuiz mengenai ejaan. Tekan pautan di bawah, kemudian murid perlu melaksanaan aktiviti yang dipanggil "Maze Chase" dengan mengawal karakter ke arah perkataan yang dieja dengan betul. Murid boleh main aktiviti tersebut sehingga memperoleh markah 10/10, kemudian tangkap layar (screenshot) markah dan hantar kepada cikgu untuk semakan.


*SILA TULIS NAMA PENUH UNTUK SEMAKAN YA*

Klik di sini >> KUIZ EJAAN

Rabu, 18 November 2020

MINGGU 3: Tingkatan 3 - Kata Terbitan

 

Aspek: Tatabahasa


1. Salin nota >>> Klik di sini

2. Jawab soalan kuiz >>> Klik di sini 
(kuiz perlulah di jawab sehingga mendapat markah 10/10, murid boleh main game banyak kali untuk mendapatkan markah penuh, kemudian send screenshot kepada cikgu)

Rabu, 11 November 2020

MINGGU 2: 3 Alif - Hempasan Ombak (Tema, Persoalan, Nilai dan Pengajaran)

 

Aspek: Seni Bahasa


1. Salin nota >>> Klik di sini 


2. Berdasarkan novel yang anda kaji, jawab soalan-soalan yang berikut dengan tepat.

i) Nyatakan tema yang terdapat dalam novel ini.

ii) Nyatakan tiga persoalan yang terdapat dalam novel berserta contoh peristiwa.

iii) Huraikan tiga nilai yang terdapat dalam novel beserta contoh peristiwa.

iv) Jelaskan tiga pengajaran yang terdapat dalam novel beserta contoh peristiwa.


Rujukan!
Rangka Penulisan Jawapan:

                    Novel yang saya kaji ialah novel Hempasan Ombak karya Zailiani Taslim. Terdapat beberapa persoalan/nilai/pengajaran yang terdapat dalam novel ini

                    Antara persoalan/nilai/pengajaran dalam novel ini ialah (persoalan/nilai/pengajaran 1). Sebagai contoh, (contoh peristiwa 1).

                    Selain itu, terdapat juga persoalan/nilai/pengajaran (persoalan/nilai/pengajaran 2). Sebagai contoh, (contoh peristiwa 2).

                    Di samping itu, persoalan/nilai/pengajaran (persoalan/nilai/pengajaran 3) juga terdapat dalam novel ini. Sebagai contoh, (contoh peristiwa 3).


PERINGATAN!
--Sila jawab soalan dalam buku Seni Bahasa atau jika tiada sila jawab dalam testpad πŸ“–πŸ“‘
--Jawapan hendaklah ditulis dalam bentuk perenggan πŸ–‹
--Setelah siap menjawab, ambil gambar jawapan dan PM cikgu di Whatsapp.
--Selamat belajar secara norma baharu! Jaga diri, basuh tangan secara kerap dan tidak perlu keluar rumah jika tiada urusan yang penting #DudukDiRumah 🏑

Isnin, 9 November 2020

MINGGU 2: Tingkatan 2 - Panduan Keselamatan Jalan Raya

 

Kemahiran: Membaca


AKTIVITI 1
Tonton video di bawah.

πŸŽ₯Video 1


Berdasarkan  video yang telah anda tonton, jawab soalan-soalan yang berikut dengan tepat.

i) Nyatakan had laju di lebuhraya yang dinasikatkan bagi pemandu lori dan bas serta penunggang motosikal. (2 markah)
ii) Jelaskan 3 petua keselamatan jalan raya yang anda peroleh. (4 markah)
ii) Pada pendapat anda, apakah kesan sekiranya kita tidak menitikberatkan tentang panduan keselamatan jalan raya? Berikan huraian anda. (4 markah)

***************************************************

AKTIVITI 2
Baca petikan berikut dengan teliti. 

    Pada era globlalisasi ini, saban hari banyak berlakunya kemalangan jalan raya tidak kira yang ringan atau yang berat. Hal ini dapat dibuktikan melalui media massa yang sering memaparkannya. Sebenarnya, punca utama berlakunya kejadian kemalangan jalan raya adalah disebabkan oleh kecuaian dan sikap pengguna jalan raya. Oleh sebab itu, pelbagai tindakan haruslah diambil untuk mengatasi masalah tersebut.

    Antara tindakan untuk mengatasi masalah kemalangan jalan raya ialah pemandu kitaharuslah mengamalkan nilai kasih sayang. Kita harus peka dan prihatin terhadap orang lain serta menyayangi orang lain secara mendalam dan berkekalan. Apabila kita berada di jalan raya, kita perlulah lebih mengutamakan keselamatan diri dan orang lain serta prihatin terhadap sesiapa sahaja yang berada di jalan raya. Dengan ini, masalah kemalangan jalan raya akan berkurangan. Pengguna jalan raya juga akan selamat dan tidak perlu risau tentang kemungkianan berlakunya kemalangan jalan raya yang tidak diingini.

   Bukan itu sahaja, salah satu sebab kemalangan jalan raya berlaku ialah sebilangan pemandu gemar memandu sambil menggunakan telefon bimbit atau memandu melebihi had laju yang ditetapkan. walaupun undang-undang melarang perbuatan tersebut. Amalan ini amat berbahaya dan boleh berlakunya kemalangan jalan raya bila-bila masa sahaja. Oleh sebab itu, kita wajiblah mengamakan nilai mematahui peraturan dan undang- undang jalan raya. Kita haruslah menerima dan mematuhi undang-undang yang telah ditetapkan tanpa mengira sesiapa dan dimana seseorang itu berada. Hal ini dapat mewujudkan keadaan jalan raya yang selamat dan selesa.

    Disamping itu, kita boleh saling bertolak ansur, sabar dan mengawal diri bagi mengelakkan berlakunya pertelingkahan dan perselisihan faham demi kesejahteraan hidup dengan mengamalkan nilai toleransi. Dengan ini, pengguna jalan raya tidak akan merebut tempat meletakkan kereta atau memandu tanpa berhemah. Secara tidak langsung, masalah kemalangan jalan raya dapat dikurangkan serta dihapuskan dan keselamatan diri dapat dijamin.

    Kesimpulannya, terdapat banyak cara-cara untuk mengatasi kemalangan jalan raya. Semua pengguna jalan raya haruslah berganding bahu untuk menyelesaikan masalah sebelum nasi menjadi bubur agar pengguna jalan raya dapat menggunakan jalan raya dengan selamat

(Dipetik dan diubahsuai daripada Academia.edu)

i) Dengan menggunakan Kamus DBP secara atas talian ataupun menggunakan aplikasi KamusPro, nyatakan maksud-maksud perkataan yang berikut:

  1. kecuaian: ____________________________________________
  2. peka: ____________________________________________
  3. prihatin: ____________________________________________
  4. bahaya: ____________________________________________
  5. toleransi: ____________________________________________


PERINGATAN!
--Sila jawab soalan dalam buku Membaca atau jika tiada sila jawab dalam testpad πŸ“–πŸ“‘
--Setelah siap menjawab, ambil gambar jawapan dan PM cikgu di Whatsapp πŸ“±
--Selamat belajar secara norma baharu! Jaga diri, basuh tangan secara kerap dan tidak perlu keluar rumah jika tiada urusan yang penting #DudukDiRumah 🏑

        

Rabu, 4 November 2020

MINGGU 1: 3 Arif - Pesan Ibu Beribu-ribu

 

Aspek: Seni Bahasa


Arahan:
1. Dengar dan hayati bacaan sajak di bawah.


Video 1

*******************************

2. Lihat paparan "Prezi" di bawah. Kemudian, rangka nota berdasarkan maklumat yang telah anda peroleh.

Prezi 1

*******************************

3. Berdasarkan sajak Pesan Ibu Beribu-ribu, jawab soalan-soalan yang berikut.

i) Apakah tema sajak yang terdapat dalam sajak Pesan Ibu Beribu-ribu? (2 markah)

ii) Nyatakan dua persoalan yang terdapat dalam sajak Pesan Ibu Beribu-ribu. (4 markah)

iii) Pada pendapat anda, apakah kepentingan yang dapat kita peroleh sekiranya kita patuh akan nasihat orang-orang tua? (4 markah)

Isnin, 2 November 2020

MINGGU 1: Tingkatan 2 - Darah Titik di Semantan - Tema, Persoalan, Nilai dan Pengajaran

 

Aspek: Seni Bahasa


Arahan:
1. Tonton dan hayati video di bawah.


πŸŽ₯Video 1

*******************************
2. Tonton dan hayati video di bawah. Kemudian, jawab soalan-soalan yang berikut.

πŸŽ₯Video 2

Berdasarkan novel yang anda kaji dan video yang telah anda tonton, jawab soalan-soalan yang berikut dengan tepat.

i) Nyatakan tema yang terdapat dalam novel ini.

ii) Nyatakan tiga persoalan yang terdapat dalam novel berserta contoh peristiwa.

iii) Huraikan tiga nilai yang terdapat dalam novel beserta contoh peristiwa.

iv) Jelaskan tiga pengajaran yang terdapat dalam novel beserta contoh peristiwa.

PERINGATAN!
--Sila jawab soalan dalam buku Seni Bahasa atau jika tiada sila jawab dalam testpad πŸ“–πŸ“‘
--Setelah siap menjawab, ambil gambar jawapan dan PM cikgu di Whatsapp. 1 murid yang paling pantas menghantar jawapan yang tepat akan diberikan ganjaran πŸ’ΈπŸ“±
--Selamat belajar secara norma baharu! Jaga diri, basuh tangan secara kerap dan tidak perlu keluar rumah jika tiada urusan yang penting #DudukDiRumah 🏑

        

Ahad, 1 November 2020

3 ARIF - Senarai Tugasan PdPR 2020

MINGGU 1 RABU 4/11/2020 - Pesan Ibu Beribu-ribu >> KLIK DI SINI

MINGGU 2 RABU 11/11/2020 - Praktis Tatabahasa 1 >> KLIK DI SINI

MINGGU 3 RABU 18/11/2020 - Kata Terbitan >> KLIK DI SINI

MINGGU 4 RABU 25/11/2020 - Karangan Pendek >> KLIK DI SINI

MINGGU 5 RABU 2/12/2020 - Kuiz Kesalahan Tatabahasa >> KLIK DI SINI

MINGGU 6 RABU 9/12/2020 - Sayangi Kehidupan Flora dan Fauna >> KLIK DI SINI

MINGGU 7 RABU 16/12/2020 - Penerokaan Hutan >> KLIK DI SINI


Senarai murid yang berjaya menyelesaikan tugasan: KLIK DI SINI

3 ALIF - Senarai Tugasan PdPR 2020

MINGGU 1 RABU 4/11/2020 - *Pembentangan aspek novel Hempasan Ombak*

MINGGU 2 RABU 11/11/2020 - Hempasan Ombak (Tema, Persoalan, Nilai dan Pengajaran >> KLIK DI SINI

MINGGU 3 RABU 18/11/2020 - Kata Terbitan >> KLIK DI SINI

MINGGU 4 RABU 25/11/2020 - Karangan Pendek >> KLIK DI SINI

MINGGU 5 RABU 2/12/2020 - Kuiz Kesalahan Tatabahasa >> KLIK DI SINI

MINGGU 6 RABU 9/12/2020 - Sayangi Kehidupan Flora dan Fauna >> KLIK DI SINI

MINGGU 7 RABU 16/12/2020 - Penerokaan Hutan >> KLIK DI SINI


Senarai murid yang berjaya menyelesaikan tugasan: KLIK DI SINI

2 ARIF - Senarai Tugasan PdPR 2020

MINGGU 1 ISNIN 2/11/2020 - Darah Titik di Semantan (Tema, Persoalan, Nilai dan Pengajaran) >> KLIK DI SINI

MINGGU 2 ISNIN 9/11/2020 - Panduan Keselamatan Jalan Raya >> KLIK DI SINI

MINGGU 3 ISNIN 16/11/2020 - CUTI DEEPAVALI

MINGGU 4 ISNIN 23/11/2020 - Kuiz Ejaan >> KLIK DI SINI

MINGGU 5 ISNIN 30/11/2020 - Karangan Pendek >> KLIK DI SINI

MINGGU 6 ISNIN 7/12/2020 - Gaya Hidup Sihat >> KLIK DI SINI

MINGGU 7 ISNIN 14/12/2020 - Latihan Peperiksaan Akhir Tahun (Kertas 1) >> KLIK DI SINI


Senarai murid yang berjaya menyelesaikan tugasan: KLIK DI SINI

2 AMAL - Senarai Tugasan PdPR 2020

MINGGU 1 ISNIN 2/11/2020 - Darah Titik di Semantan (Tema, Persoalan, Nilai dan Pengajaran) >> KLIK DI SINI

MINGGU 2 ISNIN 9/11/2020 - Panduan Keselamatan Jalan Raya >> KLIK DI SINI

MINGGU 3 ISNIN 16/11/2020 - CUTI DEEPAVALI

MINGGU 4 ISNIN 23/11/2020 - Kuiz Ejaan >> KLIK DI SINI

MINGGU 5 ISNIN 30/11/2020 - Karangan Pendek >> KLIK DI SINI

MINGGU 6 ISNIN 7/12/2020 - Gaya Hidup Sihat >> KLIK DI SINI

MINGGU 7 ISNIN 14/12/2020 - Latihan Peperiksaan Akhir Tahun (Kertas 1) >> KLIK DI SINI


Senarai murid yang berjaya menyelesaikan tugasan: KLIK DI SINI

Isnin, 6 Julai 2020

(Peralihan) Kata Majmuk

Tajuk:Tatabahasa


Gabungkan ayat tunggal berikut supaya menjadi ayat majmuk.

1. Syazwan pergi ke pesta buku di Johor Baru. (dan)
    Amir pergi ke pesta buku di Johor Bahru.
______________________________________________________________________

2. Suria menyapu sampah di halaman rumah. (sambil)
    Suria menyanyi di halaman rumah.
______________________________________________________________________

3. Badan Ah Seng agak lemah. (namun)
    Ah Seng tetap pergi ke sekolah.
______________________________________________________________________

4. Pipi kiri Mohan berdarah. (kerana)
    Pipi kiri Mohan di cakar kucing liar.
______________________________________________________________________

5. Julina suka menyanyi. (tetapi)
    Priya suka menari.
______________________________________________________________________

6. Adik keletihan. (lalu)
    Adik tertidur di ruang tamu itu.
______________________________________________________________________

7. Saya akan menghadiri pameran kerjaya itu. (kerana)
    Saya mempunyai masa terluang pada hujung minggu ini.
______________________________________________________________________

8. Kami mendapat berita. (bahawa)
    Hakimi tidak memenangi pertandingan menulis esei itu.
______________________________________________________________________

Ahad, 5 Julai 2020

(3 ALIF) Tajuk: Kata Ganda

Aspek: Tatabahasa

Arahan: Salin nota di bawah.



Jawab soalan-soalan berikut dengan tepat.

1. Murid _______________ itu amat tekun belajar demi mencapai keputusan peperiksaan yang cemerlang.

2. Pada hujung minggu yang lalu, Lisa dan _______________nya makan angin di Pulau Perhentian.

3. _______________ yang telah positif COVID-19 telah ditempatkan di ruangan khas yang disediakan di hospital tersebut.

4. _______________ ialah serangga yang mempunyai dua sayap yang mempunyai corak yang menarik pada badannya.

5. Ibu membeli _______________ di pasar untuk hidangan tengah hari.

6. Kita mestilah _______________ antara satu sama lain dalam mencapai kejayaan berpasukan,bak kata pepatah "bersatu kita teguh, bercerai kita roboh".

7. Bobby telah membeli _______________ latihan dan alat-alat tulis sebagai persediaan untuk menghadapi sesi persekolahan yang baru.

8. Aktiviti _______________ akan diadakan pada minggu hadapan bagi memastikan kawasan perumahan Taman Anggerik sentiasa bersih dan ceria.

9. Antara _______________ kegemaran Sarah ialah karipap dan seri muka.

10. Saya dan adik pergi ke sekolah _______________ menaiki van kerana sekolah kami berdekatan.






Ahad, 28 Jun 2020

(3 ALIF) Tajuk: Fikir Dahulu Sebelum Buat

Kemahiran: Mendengar dan Bertutur


Arahan:
1. Lihat dan hayati gambar berikut dengan teliti.






Gambar 1


Gambar 2

2. Jawab soalan-soalan yang berikut dengan tepat,

i) Apakah yang dimaksudkan dengan berita atau maklumat palsu? (2m)

ii) Berdasarkan maklumat yang anda peroleh, berikan dua impak penyebaran berita palsu. (4m)

iii) Pada pendapat anda, bagaimanakah cara untuk kita mengelak daripada menyebarkan berita palsu? (4m)




Khamis, 25 Jun 2020

(PERALIHAN) Tajuk: Minggu Kebudayaan Sekolah

Kemahiran: Menulis
Tajuk: Rangka Karangan dan Cara Penulisan Perenggan Pendahuluan

Sila tonton video di bawah.



  • Rangka Karangan
  1. Pendahuluan
  2. Isi penting 1
  3. Isi penting 2
  4. Isi penting 3
  5. Isi penting 4
  6. Penutup
****************************************************
  • Cara Penulisan Perenggan Pendahuluan
  1. Kenal pasti tema karangan dalam soalan.
  2. Lengkapkan rangka perenggan pendahuluan berdasarkan tema karangan yang telah diberikan.
  • Rangka Perenggan Pendahuluan
                     Diskusi tentang (tema karangan) sering kali kedengaran di warung kopi, kafe siber mahupun restoran mewah. Hakikatnya, (tema karangan) semakin terkenal dan mendapat sambutan pada masa ini. Justeru, terdapat beberapa (tema karangan).


****************************************************

CONTOH PERENGGAN PENDAHULUAN

Soalan: Tulis satu perenggan pendahuluan yang lengkap dengan maklumat yang diberi tentang kebaikan menghayati budaya kaum lain.

Tema karangan: Kebaikan menghayati budaya kaum lain.

Penulisan perenggan karangan:

                 Diskusi tentang kebaikan menghayati budaya kaum lain sering kali kedengaran di warung kopi, kafe siber mahupun restoran mewah. Hakikatnya, kebaikan menghayati budaya kaum lain semakin terkenal dan mendapat sambutan pada masa ini. Justeru, terdapat beberapa kebaikan menghayati budaya kaum lain.

****************************************************

LATIHAN: Merujuk kepada rangka penulisan karangan dan contoh yang telah diberikan, lengkapkan latihan berikut.

1. Tulis satu perenggan pendahuluan yang lengkap dengan maklumat yang diberi tentang kebaikan sukan tradisional.

Tema karangan: Kebaikan sukan tradisional.

                    Diskusi tentang ___________________________ sering kali kedengaran di warung kopi, kafe siber mahupun restoran mewah. Hakikatnya, ___________________________ semakin terkenal dan mendapat sambutan pada masa ini. Justeru, terdapat beberapa ___________________________. 


2. Tulis satu perenggan pendahuluan yang lengkap dengan maklumat yang diberi tentang kelebihan produk-produk buatan tempatan.

Tema: Kelebihan produk-produk buatan tempatan.


                    Diskusi tentang ___________________________ sering kali kedengaran di warung kopi, kafe siber mahupun restoran mewah. Hakikatnya, ___________________________ semakin terkenal dan mendapat sambutan pada masa ini. Justeru, terdapat beberapa ___________________________. 



Khamis, 26 Mac 2020

(3 ALIF) Tajuk: Sistem Bahasa

Arahan:
Klik gambar di bawah untuk menjawab praktis sistem bahasa. Selamat maju jaya!


(3 ALIF) Tajuk: Pencegahan COVID-19 di Sekolah

Kemahiran: Membaca


Arahan:
Lihat poster di bawah dengan teliti. Berdasarkan maklumat yang terdapat dalam poster tersebut, tulis ulasan yang panjangnya hendaklah antara 80 hingga 100 patah perkataan.


Rabu, 25 Mac 2020

(3 ALIF) Tajuk: Senja di Palang Besi

Aspek: Seni Bahasa


Arahan:
1. Dengar dan hayati bacaan sajak di bawah.

Video 1

*******************************

2. Salin maksud sajak di bawah di dalam buku tulis.

Maksud sajak:
Rangkap 1
Suatu senja menyaksikan tebaran cahayanya yang makin suram dan hanya dapat dilihat oleh penyajak melalui celah-celah lubang sel penjara yang memisahkannya dengan dunia luar yang terpaksa diisi dengan suasana yang sepi dan penuh kekesalan di hati.
Rangkap 2
Waktu senja yang dahulunya membawa bahagia kepada penyajak kini bertukar sayu tatkala menjelang malam kerana penyajak terpaksa hidup di dalam sel penjara yang menyakitkan, terbuang, dan terasing dari dunia luar.
Rangkap 3
Dalam sel penjara yang bersambung antara palang besi, penyajak resah berteleku dalam suasana hening akibat dipenjarakan tanpa ditemani suasana bising. Pada waktu senja yang semakin menghampiri malam, penyajak merasakan jiwanya semakin sunyi dan merasakan itulah hukuman kemanusiaan terhebat yang perlu ditempuhinya.

(Dipetik dan diubahsuai daripada tasikmelati2.wordpress.com)


*******************************

3.  Lihat paparan "Prezi" di bawah. Kemudian, rangka nota berdasarkan maklumat yang telah anda peroleh.

Prezi 1