Kemahiran Menulis
Arahan: Murid perlu membaca petikan teks yang berikut.
Kemahiran Menulis
Arahan: Murid perlu membaca petikan teks yang berikut.
Kemahiran Menulis
Arahan: Murid perlu membaca dan memahami perbualan dalam buku teks Bahasa Melayu, Tingkatan 3, muka surat 20 dan 21.
Arahan:
Arahan:
Arahan:
Aspek Seni Bahasa
Murid boleh merujuk nota Syair Burung Nuri >> KLIK SINI
Aspek Seni Bahasa
Murid boleh merujuk nota cerpen >> KLIK SINI
Kemahiran Membaca dan Aspek Seni Bahasa
Aktiviti 1
Arahan: Murid perlu menonton dan menghayati bacaan syair dalam video di bawah.
Arahan: Salin nota yang berikut dalam buku Seni Bahasa.
NILAI
PENGAJARAN
Aspek Seni Bahasa
Aktiviti 1
Arahan: Murid perlu membaca cerpen "Banjir di Mata Emak"dalam buku teks antologi Baik Budi Indah Bahasa, Tingkatan 2. Kemudian, tonton dan hayati video di bawah.
Aktiviti 2
Arahan: Salin nota yang berikut dalam buku Seni Bahasa.
Tema
Kehilangan sesuatu yang bermakna meninggalkan kesan yang mendalam dalam kehidupan seseorang.
Persoalan
Nilai
Arahan: Murid perlu menghasilkan satu karya '"doodle art". Murid-murid boleh merujuk gambar-gambar di bawah untuk menghasilkan karja "doodle art" tersebut.
Alat/Bahan: Kertas lukisan, pensel/ pen penanda/ pensel warna.
TEMA: Bunga dan tumbuh-tumbuhan.
Kemahiran Membaca dan Aspek Seni Bahasa
Aktiviti 1
Arahan: Murid perlu menonton dan menghayati bacaan pantun dalam video di bawah.
Arahan: Murid perlu membaca pantun dua kerat yang berikut dengan sebutan, intonasi dan nada yang betul serta sesuai secara pesanan suara (voice note) dan PM cikgu di Whatsapp.
1. Mulakan dengan pengenalan diri.
"Selamat sejahtera. Nama saya ialah (nama murid) dari kelas (nama kelas)."
2. Kemudian, baca pantun dua kerat yang berikut:
Arahan: Salin nota yang berikut dalam buku Seni Bahasa.
NILAI
PENGAJARAN
VIDEO
Tonton video untuk memahami tajuk Garisan >> KLIK DI SINI
Berdasarkan tajuk 2 Garisan dalam buku teks Pendidikan Seni Visual, Tingkatan 1, lengkapkan latihan yang berikut:
LATIHAN 1
Lukis jenis-jenis garisan yang berikut:
1. Garisan nipis
2. Garisan tebal
3. Garisan bersudut
4. Garisan berpancar
5. Garisan putus-putus
6. Garisan melengkung
7. Garisan melingkar
8. Garisan beralun
LATIHAN 2
Lukis fungsi garisan yang berikut:
1. Garisan menghasilkan rupa
Soalan:
1. Kemerosotan bidang sukan di negara kita sering
diperkatakan. Bincangkan langkah-langkah yang sesuai untuk meningkatkan mutu
sukan negara.
2. Masyarakat semakin menyedari kepentingan bersukan
dalam kehidupan harian. Jelaskan kepentingan bersukan.
3. Aktiviti sukan mampu untuk mewujudkan perpaduan dan keharmonian antara kaum di negara kita. Bincangkan faedah-faedah bersukan.
RANGKA PERENGGAN PENDAHULUAN KARANGAN
Murid boleh menggunakan rangka perenggan pendahuluan di bawah bagi menulis perenggan karangan.
Dalam arus teknologi yang amat pesat gelombangnya kini/Seiring dengan peningkatan ekonomi negara yang semakin melonjak naik kini/Sejajar dengan ekonomi dan teknologi yang memberangsangkan di seluruh dunia, _______(topik)______ semakin hangat diperkatakan. _______(topik)______ dapat dirungkaikan dalam erti kata _______(maksud topik)______Topik ini timbul bagai cendawan tumbuh selepas hujan dan sering dibahaskan dalam kalangan masyarakat. [Fokus topik baik] _______(fokus topik)______perlu dirungkaikan agar pihak yang terlibat akan mendapat manfaat dalam kehidupan seharian/ [Fokus topik buruk] _______(fokus topik)______ perlu dirungkaikan agar kita dapat menghindari keburukan/kelemahan supaya tidak merebak dengan lebih teruk lagi. Jelaslah bahawa terdapat banyak _______(fokus topik)______.
PENTING!
1. Kenal pasti topik dan fokus topik yang dibincangkan
dalam soalan.
2. Maksud topik ialah perkara yang anda faham mengenai
topik.
3. Jika fokus topik baik, guna ayat "_______(fokus topik)______ perlu dirungkaikan agar pihak yang terlibat
akan mendapat manfaat dalam kehidupan seharian."
4. Jika fokus topik buruk, guna ayat "_______(fokus topik)______ perlu dirungkaikan agar kita dapat menghindari
keburukan/kelemahan supaya tidak merebak dengan lebih teruk lagi."